Voorzitter Ronald van Teeffelen zat bij de laatste 5 kandidaten die kans maken op de Penning Sportraad Amsterdam

De Penning wordt uitgereikt aan de Amsterdammer die met durf, visie, ambitie en inzet een grote bijdrage heeft geleverd aan de sport in Amsterdam. Het gaat bij deze uitreiking niet om de sporter, maar om een bestuurder, professional, vrijwilliger, vereniging of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de sport en het sportbeleid binnen Amsterdam. Met deze onderscheiding hoopt de Sportraad de stad Amsterdam en haar bewoners te motiveren en inspireren om zich op dit sociaal-maatschappelijk terrein blijvend in te zetten.

AORC/Lebo Vastgoed is inmiddels een zaalvoetbalvereniging die naam heeft gemaakt. Het beleid van de club is om jongens uit de eigen buurt (Amsterdam Nieuw-West/West) op te leiden en zo kunnen doorstromen naar het 1e team.
Ook is stichting AORC-Lebo opgericht om nog meer voor de wijk te betekenen. Zo wil de stichting voetbal activiteiten aanbieden in Amsterdam Nieuw-West en West gegeven door de rolmodellen uit het 1e team.

De nominatie van Ronald is een grote eer en een motivatie om dezelfde weg te blijven bewandelen.

De sportraad onderbouwde de nominatie van AORC /Lebo Vastgoed met Ronald van Teeffelen aan het roer als volgt:

Ronald van Teeffelen is voorzitter van zaalvoetbalvereniging AORC/Lebo Vastgoed, gevestigd in Amsterdam Nieuw-West (en directeur van hoofdsponsor Lebo Vastgoed). AORC is één van de meest toonaangevende zaalvoetbalverenigingen in Nederland en beschikt tevens over een grote jeugdafdeling. De vereniging voelt zich sterk verbonden met zijn omgeving en is zeer betrokken in een buurt met veel allochtone bewoners. Om meer maatschappelijk projecten te kunnen uitvoeren is er onlangs zelfs een stichting opgericht. De stichting AORC/Lebo richt zich op verschillende maatschappelijke sportprojecten, die onder leiding van Van Teeffelen in goede banen worden geleid. De stichting is opgericht met als doel maatschappelijke problemen te verminderen en de ambitie is om projecten op te zetten die kansarme jeugd en moeilijke bereikbare jongeren een betere kans bieden binnen de samenleving. Door middel van persoonlijke (talent)ontwikkeling en de voorbeeldfunctie van de rolmodellen (zowel internationals als oudere jongeren die zelf de nodige uitdagingen in hun jeugd overwonnen hebben) wordt saamhorigheid, betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel gestimuleerd. Ronald van Teeffelen is de drijvende kracht achter dit alles.”

Helaas heeft Ronald van Teeffelen niet gewonnen, maar was een geduchte concurrent van de winnaar: Voorzitter van AFC Machiel van der Woude. Wij feliciteren hem met de mooie prijs.

De sportraad schrijft:
AFC voorzitter Machiel van der Woude wint Penning Sportraad Amsterdam 2013
2013-06-06

Donderdagavond 6 juni 2013 heeft Machiel van der Woude, aftredend voorzitter van voetbalverenigingAFC, de Penning Sportraad Amsterdam 2013 in ontvangst mogen nemen. Machiel heeft de afgelopen 23 jaar verschillende bestuursfuncties bekleed bij AFC, waarvan de laatste tien jaar als voorzitter. De Penning werd dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Dit gebeurde ten overstaan van vele genodigden uit de Amsterdamse sportwereld op het Ajax-terras van de Stadsschouwburg.

Aan de jury werden ook dit jaar veel kandidaten voorgedragen. Daaruit werd een selectie gemaakt van 5 finalisten. Naast Machiel van der Woude waren dat Ger Koopman (Frans Ottenstadion), Michael Groenewegen (Skatepark Amsterdam), Rik Kamping (Stichting De Omslag) en Ronald van Teeffelen (Zaalvoetbalvereniging AORC/LEBO Vastgoed). Het was gezien de verdiensten van deze vijf personen voor de sport in Amsterdam geen eenvoudig opgave voor de juryleden om een enkele winnaar aan te wijzen.

De Jury, bestaande uit vijf leden van de Sportraad, roemde Machiel voor de manier waarop hij heeft bijgedragen aan de sportieve en organisatorische groei van zijn club. Waar diverse roemruchte Amsterdamse verenigingen het momenteel zeer moeilijk hebben, is AFC sterker dan ooit. Dit is mede te danken aan de koersvastheid van de preses. AFC behoort tot één van de sterkste en grootste amateurvoetbalverenigingen van Nederland met 117 teams. Daarbij heeft AFC de grootste voetbaljeugdafdeling van Amsterdam. Machiel heeft zich al die jaren gemanifesteerd als een bevlogen en betrokken professional bij wie vrijwillig nooit vrijblijvend betekende. Een vrijwilliger die je iedere sportvereniging in Amsterdam gunt.

De uitreiking had wat de jury betreft een breder bereik dan de schouders van de winnaar alleen. Veel amateur voetbalverenigingen in Amsterdam staan onder druk. De problemen variëren in omvang en soort. Alle verenigingsbestuurders verdienen waardering, omdat zij zich desondanks iedere dag inzetten om Amsterdam(mers) trots te laten zijn op hun verenigingen en op de vele Amsterdamse talenten die hier worden opgeleid, vermaakt en samengebracht.

Machiel ontving de Penning uit handen van de voorzitter van de Sportraad Robert Geerlings. Machiel toonde zich in zijn reactie zeer vereerd met de prijs. Hij prees zijn collega kandidaten, zijn geliefde club, maar gaf ook aan dat het applaus voor alle vrijwillige sportbestuurders van Amsterdamse sportverenigingen was. Ze verdienen het allemaal!

Voorafgaand aan de uitreiking van de Penning werd ook vechtsporttrainer Thom Harinck in het zonnetje gezet. Sportraadslid Mounir Dadi sprak mooie woorden tot de man die met zijn in 1972 opgerichte Chakuriki Gym in Amsterdam West de grondlegger is geweest van het kickboksen en Muay Thai in Nederland. Inmiddels is Thom 70 jaar, maar hij trainde tot voorkort nog altijd zowel straatschoffies als grote internationale kampioenen in onder meer de K1. Een aantal weken geleden heeft hij zijn afscheid aangekondigd, iets waar de Sportraad niet zomaar aan voorbij wilde gaan.

Verder werd ook wethouder Sport Eric van der Burg met een aantal uitdagende stellingen, waarop hij slechts ja of nee mocht antwoorden, aan de tand gevoeld door Sportraadslid Kirsten van der Kolk. Dat leidde tot interessante antwoorden. Zo gaf hij onder meer toe binnen deVVD een roepende Olympiër in de woestijn te zijn. Een nieuw Wagener stadion gaat er pas komen als de hockeybond onder meer zijn nationale traingscentrum meebrengt naar Amsterdam. Zijn belofte om tot 3×2 uur gymonderwijs te komen gaat hij waarmaken, hetzij deze of een eventuele volgende ambtsperiode.